Sunday, January 23, 2011

StRighT MakE-Up

Pelbagai jenis solekan perlu diketahui untuk menjadi seorang pakar dalam solekan. Namun demikian, dalam proses pembelajaran mengenai solekan, perkara asas yang perlu diketahui adalah ‘Staright Make-up’.


The most fundamental technique here is known as straight make-up. Straight make-up may incorporate corrective make-up and camouflage make-up. It can overlap into beauty and fashion but its real function is to enhance, to correct and to define the person’s face, rather than to change it.

(Delamar, 2003)

Corrective make-up dilakukan bagi tujuan memperbetulkan wajah (memberi kesan kepada rupa sama ada muka kelihatan lebih runcing atau besar, menutup segala kecelaan atau kecacatan yang tidak di ingini). Berikut merupakan cara-cara melakukan ‘Straight Make-up’menurut Conway dalam bukunya ‘Make-Up Artistry’.


1.       Apply a thin base all over the face. For light skins it may be necessary to warm the skin with a darker or warmer colour than the natural skin tone. Blend the thin base well.
2.       Apply cream-based contouring make-up to define the features.
3.       Powder generously. Dust off the excess
4.       Define the eyebrow. Do not over emphasise
5.       Apply a light eye shadow
6.       Apply dark-blue eye lines (rather than black or brown, to achieve more brightness in the eye area). Continue across the entire top lid, extending past the outer corner of the eye and fading to nothing at the ends. Apply lower eye lines just below the bottom lashes. Extend past the outer corner keeping parallel to the top eye-lie. Apply a highlight colour on the outer corner of the eye, between the top and bottom eye line; this will open up the eye area.
7.       Use darker toned eye shadow of your choice in the socket line. Intensify the colour at the outer corner and sweep upwards. Apply highlighting colour on the brow bone.
8.       Add false lashes
9.       Apply a strong-coloured but blended blusher to the cheeks.
10.   Apply a strong, bright colour lipstick- a clear red usually works best. Brown or plum tones tend to make mouth look smaller from distance. You should make full use of the mouth area
11.   Check the effect of your make-up stage. Add more definition where required
12.   Dress the hair or apply a wig (for larger stage, a coarser hair lace on wigs is more economic and often preferred)


Conway, Julia. (2004). Make-Up Artistry. Spain: Heinemann.


Highlight dan Shading

Secara amnya highlight dilakukan bagi menonjolkan lagi permukaan di atas muka, penggunaan warna yang biasa digunakan adalah warna terang (putih).

Shading dilakukan bagi memberi impak kepada penonton bahawa terdapat permukaan yang sengaja disembunyikan atau mempunyai lekuk. Penggunaan warna yang biasa digunakan adalah warna gelap (coklat atau hitam).


Perbandingan Solekan

Straight make-up biasa digunakan pada harian kita dan juga pada persembahan pentas. Perkara yang membezakan solekan ini adalah, solekan harian bersifat lebih simple atau sederhana manakala solekan pentas bersifat lebih heavy atau berat (penggunaan make-up yang berlebih-lebihan). Solekan yang sengaja dilebih-lebihkan sebenarnya bertujuan supaya penonton dapat melihat muka pelakon.

Terdapat beberapa produksi teater dalam dan luar negara yang boleh dirujuk dalam penggunaan solekan pentas mereka.

Produksi di Malaysia
Teater Muzikal Uda dan Dara


http://www.facebook.com/pages/MUZIKAL-UDA-DAN-DARA

Wajah pelakon dan penari tidak mempunyai impak 3-D. Highlight dan shading tidak digunakan, menjadikan muka mereka kelihatan 1 dimensi. Walaupun kelihatan muka mereka diwarnai dengan warna pemerah pipi dan gincu, namun ia tidak cukup menyerlah apabila penggunaan warna tersebut tidak dilebih-lebihkan. Pada pendapat saya, berkemungkinan teknik solekan yang digunakan adalah teknik solekan yang bersifat simple atau sederhana yang tidak cukup untuk memberi kesan kepada penonton di Istana Budaya, Kuala Lumpur.



Teater Muzikal Gamat


http://muzikalgamat.blogspot.com

         
Muka pelakon masing-masing diwarnakan mengikut karektor yang dibawa iaitu: Ziana Zain sebagai obor-obor, Misha Omar sebagai Ikan Buntal dan Amy Mastura sebagai Ibu Gamat. Tetapi pada pendapat saya, solekan yang dikenakan tidak kemas dan ia kelihatan berat. Solekan pentas perlu dilebih-lebihkan bagi menyokong karektor dan memberi impak yang berkesan kepada penonton, sekirannya solekan kelihatan sangat berat ia akan memberi masalah kepada penonton untuk melihat reaksi muka pelakon.




Produksi luar negara

Teater ‘CIRQUE DREAMS Jungle Fantasy’

broadwayworld.com

Muka karektor tampak lebih jelas. Mengunakan shading dibahagian pipi menyebabkan wujud kesan 3-D di atas pentas. Solekan yang dikenakan tidak terlalu heavy menyebabkan penonton senang untuk melihat ekspresi muka pelakon. Pada pendapat saya, solekan ini sesuai digunakan di atas pentas.





Teater ‘Eastman opera theatre’


rochester.edu

Kedua-dua pelakon dalam teater ini tidak menggunakan teknik highlight dan shading dengan baik. Muka mereka kelihatan flat (rata). Tiada permukaan yang ingin ditonjolkan dan digelapkan. Solekan jenis ini bagi saya kurang sesuai digunakan bagi pentas yang besar.


Solekan Karektor

Merujuk kepada gambar-gambar di atas, solekan pentas membantu pelakon dalam menyokong watak yang dibawa. Teknik highlight dan shading juga digunakan dalam solekan karektor ini. Penggunaan warna dan aksesori tambahan (rambut palsu, gigi palsu dan lain-lain) sangat diambil berat bagi memberi kesan yang bersesuaian dengan karektor yang dibawa.

When you're making an actor into another person you must alter his appearance so it fits the new character. If the character is mean, kind, fat, thin or ugly you must change the actors own features to match this. To be able to do this a lot of different methods can be used such as wigs, false teeth and facial prosthetics.

http://living.oneindia.in/beauty/make-up-tips/stage-makeup-eye-special-effect2.html



*Teater ‘Cats’
the-void.co.uk


*Teater ‘The Lion King’
rochester.metromix.com


*Teater ‘Madame Butterfly’
acombrink.wordpress.com









No comments:

Post a Comment